Nordea Bankkort Barn – tips om kortbruk
Nye vaner
Når barnet får kort, innebærer det nye vaner. Du behøver ikke å ta ut kontanter når barnet trenger penger, men kan overføre til barnets konto. Ukelønnen kan overføres med Faste betalinger i Nettbanken eller via SMS-bank. Barnet kan så lære å styre pengene sine selv. Øv på fornuftig kortbruk sammen, så vil kortet gjøre hverdagen enklere for dere alle.
Øvelse gjør mester
Reis sammen til en minibank de første gangene kortet skal brukes. Vis hvordan det fungerer før du lar barnet ta ut penger. Husk å ikke si PIN-koden høyt så noen kan høre den.
Vis også hvor barnet ser saldo og disponibelt beløp – forklar forskjellen:
- Saldo er bokført beløp på konto (saldoen på en konto oppdateres ikke umiddelbart ved bruk).
- Disponibelt beløp er pengene du har på konto (beløpet oppdateres etter hvert som kortet blir benyttet).
Dra også sammen til en butikk for å vise hvordan barnet betaler og tar ut penger. Heller
ikke her skal dere si PIN-koden høyt så andre kan høre den.
Oppbevaring av kortet og PIN-koden
- Fortell barnet hvordan du oppbevarer ditt eget kort.
- At du aldri lar det ligge og slenge.
- At du alltid vet hvor du har det, og at du sørger for at det ikke går i stykker.
- Si også at du ikke har PIN-koden skrevet ned noe sted, men at du husker den i hodet
– fordi da kan ingen få tak i den og misbruke kortet hvis det blir borte eller stjålet. - Pass også på at barnet forstår at PIN-koden ikke må sies høyt når koden tastes.
Se saldo og transaksjoner
Foresatte har tilgang til saldoen på barnets konto i Nordeas Nettbank. I tillegg sender vi en månedlig kontoutskrift i posten. Barnet selv kan se saldo og disponibelt beløp i minibanken.
Barn som har bankkort bør også ha tilgang til Basistjenesten som er en forenklet nettbank. Her vises blant annet hvor mye barnet har på konto og hva som har gått inn og ut av kontoen. I Basistjenesten kan dere også bestille SMS-varsling til din og barnets mobil og bl.a. få melding hver gang kortet blir brukt. I tillegg får dere vite hvor mye penger som står på kontoen.
Tips til foresatte
- Faste betalinger
Sett opp en fast betaling til barnets konto. - SMS-bank
Med SMS-bank kan du enkelt overføre til barnets konto der og da ved å sende en SMS til banken. - Mobilbank
Med vår Mobilbank-app på din smarttelefon er det enkelt å overføre penger til barnets konto.
Hvis kortet ikke virker
- Dersom betalingsterminalen ikke vil akseptere kortet gjentatte ganger, ringer en av de foresatte til Kundeservice 232 06001 og bestiller et nytt kort.
- Dersom betalingsterminalen ikke har kontakt med banken, vil transaksjonen ikke kunne gjennomføres. Kortet fungerer bare når betalingsterminalen har kontakt med banken og kan bekrefte at det er penger på kontoen.
- Det kan også skje at minibanken en sjelden gang ikke virker. Det er da viktig at barnet ikke spør ukjente om hjelp og oppgir PIN-koden.
Hvis kortet blir borte eller stjålet
Unger er unger. Sjansen for at bankkortet blir borte er noe du må være forberedt på. Derfor er det viktig at barnet vet at det er du som foresatt som må få beskjed straks kortet blir borte. Fortell barnet at dette er veldig viktig, fordi vi må sperre kortet slik at kortet ikke blir misbrukt.
Når kortet er borte, er det du som foresatt som må ringe Kundeservice 232 06001 . Da vil vi sperre kortet og sende dere et nytt kort.