Få mest mulig ut av Nettbanken

Nettbank er ikke bare nettbank lenger

nettbank er ikke bare nettbank lengerMed den tekniske utviklingen har det kommet flere muligheter og plattformer hvor man kan benytte tjenester i Nettbanken. Ved å bruke tjenester og kanaler riktig, får du mest mulig ut av Nettbanken og det blir enda enklere å utføre de daglige banktjenestene.

Som Nettbank-kunde har du allerede BankID med sikkerhetskort. I Nettbanken kan du enkelt aktivere denne som en BankID på mobil.

I dag kan du bruke Nettbanken via følgende kanaler:

  • Nettbank på din datamaskin.
  • Nettbank via app eller nettleser på ditt nettbrett.
  • Mobilbank via app eller nettleser på din mobiltelefon.
  • SMS-bank på din mobiltelefon.
  • Telefonbank på din telefon (både fastlinje og mobil).

Som Nettbank-kunde i Nordea har du tilgang til alle de ovennevnte tjenestene, men noen må aktiveres i Nettbanken før bruk.

Nedenfor finner du råd og tips om hvordan du kan bruke disse tjenestene på en effektiv måte.

Nettbank Mobilbank SMS-tjenester Telefonbank BankID på mobil Nettbank

Går du i Nettbanken på din datamaskin har du tilgang til fullversjonen av Nettbanken. Her kan du se alt innhold i din nettbank og utføre alle transaksjoner.

Du logger deg in med BankID på mobil eller med engangskode fra sikkerhetskortet.

Egner seg best når du er skjermet for innsyn på skjermen som f.eks. når du er hjemme eller på jobb.

Går du i Nettbanken via app på din iPad eller via nettleser (gjelder alle nettbrett), har du tilgang til det aller meste i Nettbanken, unntatt Min økonomi.

Du logger deg inn med BankID på mobil.

Egner seg godt både når du er hjemme og når du er på farten. Du bør ha 3G eller høyere hastighet i mobilnettverk eller tilgang til wifi, men vi anbefaler ikke at du bruker Nettbanken over usikrede nettverk.

Mobilbank

Har du iPhone eller Android-telefon kan du laste ned vår Mobilbank-app. Har du annen type smarttelefon kan du bruke vår mobilbank på nordea.no/mobilbankÅpnes i nytt vindu.

Du logger deg inn med forenklet innlogging eller engangskode fra sikkerhetskortet. Betalinger kan bekreftes med BankID på mobil.

Egner seg hvor som helst og når som helst men vi anbefaler ikke å bruke Mobilbanken over usikrede trådløse nettverk.

Er du i utlandet og er usikker hva det koster å bruke data over mobilnettverket, kan betalinger vi SMS-bank være et alternativ.

Dersom din mobiltelefon ikke kan installere apper kan du bruke Mobilbanken i telefonens nettleser på nordea.no/mobilbankÅpnes i nytt vindu. Du vil da ha tilgang til de vanligste betalingstjenestene.

Du logger deg inn med sikkerhetskort, forenklet innlogging eller BankID på mobil.

Egner seg hvor som helst og når som helst men vi anbefaler ikke å bruke Mobilbanken over usikrede trådløse nettverk.

Er du i utlandet og er usikker hva det koster å bruke data over mobilnettverket, kan betalinger vi SMS-bank være et alternativ.

SMS-tjenester

SMS-tjenestene fungerer på alle mobiltelefoner.

Med SMS-bank kan du sjekke saldo, overføre penger og utføre de vanligste betalingstjenestene du finner i Nettbanken, ved å sende meldinger til tlf. 06001 (fra utlandet +4706001).

Med SMS-varsling kan du motta kontoinformasjon som tekstmelding direkte til din mobiltelefon. Du kan blant annet bli varslet om disponibelt beløp på bestemte tidspunkter eller når det skjer bevegelser på kontoen.

Tjenestene krever å bli aktivert i Nettbanken før bruk.

Du trenger ingen sikkerhetskode når du bruker tjenestene.

Egner seg når som helst og hvor som helst. Er du i utlandet og er usikker på kostnadene ved å bruke data i mobilnettverket, kan SMS-bank gi en bedre kontroll med kostnadene da det kun påløper SMS-kostnader.

Tjenesten er priset.

Telefonbank

De automatiske tjenestene når du ved å ringe +47 23206001 og velge automatiske tjenester. Du har tilgang til saldo og transaksjoner, overføring mellom egne konti og betaling.

Du logger inn med telefonkode og bekrefter betalinger med sikkerhetskortet.

Egner seg når som helst og hvor som helst.

BankID på mobil

Når du har aktivert BankID på mobil kan du i mange tilfeller bruke din mobiltelefon i stedet for sikkerhetskortet.

Tjenesten krever aktivering i Nettbanken før bruk og at mobiloperatøren din støtter BankID på mobil.

Egner seg for de fleste tjenestene i Nettbanken men erstatter ikke sikkerhetskortet helt og holdent. Se vår oversikt som sammenlikner BankID med sikkerhetskort og BankID på mobil.

Råd om tjenester for internett, mobil og telefon

Baby on dad's arm  

Få mest mulig ut av nettbanken

Råd og tips om hvordan du kan bruke nettbanktjenester på en effektiv måte.

Woman hand holding mobile phone  

Kom i gang med BankID på mobil

Se hvordan du setter opp BankID på din mobil.